.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
احداث نیروگاه برق در کجور ایمن‌تر از گازرسانی در دامان البرز مرکزی
شمال نیوز : به جای لوله‌‌کشی چند هزار کیلومتری و برخورد با برخی موانع زیست‌محیطی و نیز از سویی دیگر برای حذف کامل خطرات گازگرفتگی و انفجارهای احتمالی می‌توان نسبت به احداث نیروگاه برق با سوخت گاز در بخش کجور اقدام کرد.
احداث نیروگاه برق در کجور ایمن‌تر از گازرسانی در دامان البرز مرکزی

شمال نیوز: بخش کجور با وسعتی بسیار زیاد تقریباً دوسوم خاک شهرستان نوشهر را تشکیل می‌دهد و به جهت داشتن طبیعت و آب و هوایی بسیار خوش، یکی از مناطق بسیار زیبای البرز مرکزی در غرب مازندران محسوب می‌شود و اهمیت این بخش از مازندران تا بدانجا است که از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان منطقه ویژه حفاظت شده البرز مرکزی معرفی شد و از این منظر دارای جایگاه خاصی در حوزه محیط‌زیستی است و برای حفظ و حراست از این منطقه تلاش‌های فراوانی نیز صورت می‌گیرد که قابل تحسین است.

 

*ظرفیت‌های بالای گردشگری بخش کجور

 

از سویی دیگر ظرفیت‌های بالای گردشگری بخش کجور سبب شده است تا در طول سال و به ویژه ایام نوروز و تابستان، خیل عظیمی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی برای استفاده از مواهب طبیعی و زیبای مناطق مختلف بخش کجور به این منطقه سفر کنند و بعضاً عده‌ای نیز اقدام به خرید یا ساخت مسکن برای اقامت به صورت خوش‌نشینی در روستاها کردند که این خود علاوه بر افزایش میزان تردد، به افزایش سرانه جمعیت در ایام سال می‌انجامد که همه این شرایط‌ها لزوم ایجاد و توسعه زیرساخت‌های خدماتی در بخش کجور را بیش از پیش ضروری کرده است.

 

*در اختیار قرار دادن سوخت پاک به مردم بخش کجور

 

یکی از زیرساخت‌های مهم خدماتی در بخش کجور در اختیار قرار دادن سوخت پاک به مردم منطقه و گردشگران و مسافرانی است که به این منطقه سفر می‌کنند تا علاوه بر ایجاد رفاه بیشتر، محیط‌زیست البرز مرکزی در بخش کجور هم از آلودگی‌ها در امان بماند که به همین منظور بحث اجرای پروژه گازرسانی به روستاهای منطقه در دستور کار قرار گرفت و کار مطالعاتی و عملیات نقشه‌برداری آن نیز از مدتی قبل آغاز شد تا فصل نوینی در توسعه و آبادانی کجور شکل بگیرد که این جای بسی خرسندی است و نوید آینده‌ای درخشان‌تر در ابعاد مختلف توسعه و عمران کجور به ویژه ایجاد روند مهاجرت معکوس را می‌دهد.

 

*احداث نیروگاه برق با سوخت گاز در بخش کجور

 

اما آنچه در این بین شاید از نظرها مغفول مانده است این که می‌توان منطقه حفاظت شده البرز مرکزی در بخش کجور را بیش از پیش در مقابل آلودگی‌ها مصونیت بخشید و به جای لوله‌‌کشی چند هزار کیلومتری و برخورد با برخی موانع زیست‌محیطی و نیز از سویی دیگر برای حذف کامل خطرات گازگرفتگی و انفجارهای احتمالی می‌توان نسبت به احداث نیروگاه برق با سوخت گاز در بخش کجور اقدام کرد که این کار البته در برخی کشورهای دنیا نیز اجرا شده و از موفقیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

*لوله‌های گاز؛ بمب‌های ساعتی

 

لوله‌های گاز را به عبارتی می‌توان به بمب‌های ساعتی زیرزمینی تشبیه کرد که با پایان یافتن عمر مفیدشان و یا بر اثر حرکت‌های داخلی زمین و در نتیجه پاره شدن لوله‌ها منجر به بروز انفجار شده و خسارات سنگینی وارد کند.

 

از آنجایی که بیشتر خانه‌های روستاهای بخش کجور کاه‌گِلی و قدیمی است و نیز از طرفی هم چون منطقه کوهستانی است، موج ناشی از انفجار مانند دیوار صوتی عمل خواهد کرد و در نتیجه سبب ریزش کوه‌ها در روستاها شده و حوادث جبران‌ناپذیری را رقم بزند.

 

حال با این تفاسیر، احداث نیروگاه برق با مصرف سوخت گاز در بخش کجور به مراتب بسیار سریع‌تر و حتی ارزان‌تر از پروژه عظیم گازرسانی قابل اجرا است و برق تولید شده نیز سریعاً به شبکه برق کجور وصل ‌می‌شود و دیگر نیازی به کاشت تیرهای برق و سیم‌کشی‌های چند هزار کیلومتری به روستاها نیست چرا که این زیرساخت‌ها از قبل و در دورترین مناطق روستایی بخش کجور وجود دارد و در نهایت مردم، مسافران و گردشگران می‌توانند از وسایل برقی کم مصرف برای استفاده‌های گرمایشی و سرمایشی و پخت و پز با آرامش‌خاطر بهره ببرند.

 

*حفظ و صیانت از محیط‌زیست انسانی و طبیعی

 

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان نوشهر در گفت وگو با فارس اظهار کرد: باید در حوزه ایجاد چنین زیرساخت‌هایی در بخش کجور، آگاهی‌بخشی و ایجاد بسترهای لازم برای اجرای این گونه پروژه‌ها از ضروریات است.

 

کامبیز محسن سلطانی افزود: احداث نیروگاه برق با سوخت گاز می‌تواند در حفظ و صیانت بیش از پیش محیط‌زیست انسانی و طبیعی بخش کجور کمک قابل توجهی کند و البته باید در سایر حوزه‌ها مربوطه در این‌باره کارشناسی‌های لازم صورت گیرد.

 

*عملیات نقشه‌برداری لوله‌کشی گاز

 

رئیس اداره گاز نوشهر نیز با اشاره به اینکه عملیات نقشه‌برداری لوله‌کشی گاز در مناطق مختلف روستایی بخش کجور آغاز شده است، اظهار کرد: احداث نیروگاه برق در بخش کجور با سوخت گاز می‌تواند یک طرح خوبی باشد ولی در حال حاضر کار مطالعات و نقشه‌برداری در مناطق روستایی در حال انجام است.

 

هژبر جوادی افزود: عملیات لوله‌گذاری در شهرهای کجور و پول به پایان رسید و کار نصب علمک‌گذاری از مدت‌ها قبل آغاز شد و انتظار می‌رود برای فصول سرد امسال، مردم این مناطق از نعمت گاز برخوردار شوند.

 

وی گفت: طرح احداث نیروگاه برق در بخش کجور با سوخت گاز یکی از موارد خوبی است ولی شرایط و یا بعضاً زیرساخت‌های لازم ‌برای اجرای این طرح آن هم در بخش کوهستانی وجود ندارد و بنابراین لوله‌کشی و ارائه انشعاب به صورت علمک بهترین کار و همان روش مرسوم است. 

 

به گزارش فارس، حمید چیت‌چیان وزیر پیشین نیرو، اردیبهشت امسال در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرد: در فصول سرد مصرف سوخت فسیلی برای گرمایش ساختمان‌ها سبب آلودگی هوا می‌شود که بایستی مصرف گاز در شهرها را محدود کرده و از انرژی برق برای گرمایش و پخت و پز استفاده کنیم.

 

وی گفت: چون کشور ما بر روی نوار زلزله قرار دارد، استفاده از نیروی برق به عنوان یک انرژی واحد در تمام مصارف باعث می‌شود، در زمان وقوع حوادث از جمله زلزله تلفات تا حد زیادی کاهش یابد. / فارس

22


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.087 seconds.